Dalam dialog antara
Arnold Toynbee (1889-1975), seorang sejarahwan Inggeris dengan seorang pemimpin
agama Buddha dari Jepun, Daiseku Ikeda (Lahir 1928, Presiden Soka Gakkai,
sebuah pertubuhan keagamaan) yang berlangsung pada tahun 1971 hingga 1974,
mereka merumuskan bahawa hubungan timbal balik antara manusia dan alam
sekitarlah akan membentuk suasana hidup yang harmoni. Keharmonian kehidupan
akan membolehkan manusia memperkembangkan kehidupannya dengan kreatif.
Bagi Arnold Toynbee, sejak nenek
moyang kita menjadi manusia, mereka terus menerus membuat perubahan untuk
menyesuaikan dengan keperluan manusia. Perubahan juga turut dilakukan oleh
spesies bukan manusia, sungguhpun berbeza dengan manusia, hidup-hidupanini
tidak bertindak terhadap persekitarannya secara sedar dan sengaja. Baik manusia
ataupun spesies hidupan yang lain, mereka tidaklah menghapuskan sekitaran
semula jadi dengan meletakkan sekitaran buatan di atasnya.
Ini mungkin satu jawapan sesuai
pada era 1970-an, tetapi tidak lagi berlaku pada akhir tahun 1980-an hinggalah
ke dekad kedua abad ke-21. Permulaan abad ke-21 telah menyaksikan banyak
kemusnahan dan malapetaka berlaku disebabkan oleh sikap manusia untuk
menggantikan alam sekitar semula jadi dengan persekitaran baru melalui
perkembangan sains dan teknologi. (Toynbee dan Daisaku Ikeda, Memilih
Kehidupan: Satu Dialog,Petaling Jaya: Fajar Bakti, 1988, terjemahan
Asmah Haji Omar)
Bagi membolehkan manusia tinggal
selesa, manusia mencipta ruang tempat tinggal yang lebih kukuh dan nyaman. Atas
dasar kepintaran akal manusia membina rumah-rumah dengan menggunakan sumber
daripada longgokan habuk sebagai batu-bata dan simen. Longgokan batu dan simen
itu kemudiannya menghasilkan iklim dalam bangunan yang panas, maka manusia
menggunakan pula alat penghawa dingin. Bagi memudahkan aktiviti rumah tangga
berjalan dengan baik, manusia mencipta pula pelbagai peralatan rumah
menggunakan tenaga elektrik, sehingga memberikan tekanan kepada keharmonian
alam sekitar.
Menurut Daisaku Ikeda, dalam
percubaan manusia menakluk alam semula jadi, bangsa manusia telah
memporak-perandakan irama yang tetap dan asas pada alam semula jadi itu.
Setelah menderita dan dituntun ke pinggir kemusnahan oleh tindakan manusia,
alam semula jadi kini memberontak terhadap kehidupan manusia.
Daisaku melihat fenomena ini
berlaku atas dua sebab. Pertama ialah, manusia moden tidak menganggap alam
semula jadi itu hidup seperti hidupnya manusia sendiri; ini bermakna, dia
memikirkan alam semula jadi sebagai sesuatu yang pada asasnya berbeza dengan
bangsa manusia.
Kedua, dengan kepercayaan bahawa
di antara semua makhluk yang ada, dirinya itulah yang paling dekat dengan
Tuhan, maka manusia menganggap bahawa sudah sewajarnyalah dia menguasai semua
makhluk lain dan meletakkan mereka di bawah kehendaknya.
Atas alasan memenuhi kehidupan
moden, manusia menaklum alam semula jadi untuk dibangunkan sebagai kawasan
industry dengan memusnahkan fauna dan flora. Dengan desakan menguasai kehidupan
manusia telah mengubah sesebuah kawasan semula jadi menjadi sebuah taman batu
ataupun persekitaran lembangan syurga rekreasi dan gelanggang sukan golf, litar
lumba, loji simpanan barang, pelabuhan dan pengkalan marin.
Kawasan pinggir pantai atau laut
telah bertukar menjadi kawasan pelancongan yang memukau bukan kerana keindahan
semula jadinya, tetapi ditambahkan dengan pelbagai rekreasi air dan bangunan
mewah. Persekitaran pinggir pantai telah dimusnahkan, di mana tumbuh-tumbuhan
yang menjadi pengimbang hempasan ombak laut semakin luput.
Keadaan ini dapat disaksikan
apabila sebahagian besar kawasan persekitaran Lautan Pasifik mengalami ombak
Tsunami pada penghujung tahun 2004. Ketika itu, mereka yang berkelah di Pantai
Miami, Pulau Pinang ikut sama terjebak dengan ombak ganas sehingga mengorbankan
ratusan orang. Hempasan ombak ganas turut menjadikan sector pelancongan Pulau
Phuket menjadi lembangan mayat dan hampir menghancurkan sebahagian destinasi
pelancongan terkenal itu. Lebih menyedihkan apabila lebih 200,000 orang
terkorban di Aceh sehingga menyebabkan beberapa buah kampong musnah. Turut
dilanda serentak kesedihan dan kehilangan nyawa ialah Sri Lanka, Madagascar dan
kepulauan Maldives.
Hempasan ombak dikatakan boleh
disekat secara semula jadi kerana tanah dicengkam dengan kuat oleh akar-akar
pokok bakau dan api-api. Berbanding dengan kemusnahan di kawasan yang tidak
mempunyai tumbuhan penampan – bakau dan api-api -jelas membuktikan bahawa
kewujudan pokok tersebut sebenarnya menjadi pengimbang kepada kelestarian alam
semula jadi. Tetapi, manusia menjadi semakin pintar dengan sikap tamak meraih
keuntungan memusnahkan pokok-pokok bakau untuk dijadikan arang dan bahan
binaan. Paling besar kemusnahan yang berlaku di Aceh, kerana penduduk Aceh
sebenarnya telah lama mengeksport arang..
Perhubungan diantara manusia
dengan alam sekitarnya.
Sebagaimana yang telah dihuraikan
bahawa alam itu bukanlah maya atau bayangan. Alam itu adalah positif malahan
dala perkataan sehari-hari alam itu disebut alam yang nyata.
Oleh sebab itu harus dipergunakan
secara nyata pula untuk kebahagian manusia itu. Memakainya adalah menurut
keupayaan masing-masing yang dimiliki oleh manusia itu.
Demikianlah pancaindera manusia
itu secara langsung dan nyata mempergunakan alam yang nyata itu untuk keperluan
jasmaninya dan kebahagiaannya selama manusia itu di atas dunia.
Dan berpijak kepada alam yang
nyata ini pulalah fikiran itu sampai kepada idea dan abstrak. Rasa juga dapat
dengan melalui alam itu sampai kepada abstrak, sungguhpun tidak dapat
diperhitungkan.
Dan meyakini adanya alam yang
nyata itu sebagai bukti dari adanya rahmat dari Al-Wahhab. Dengan demikian
nyatalah bahawa alam itu adalah nyata. Kalau sekira alam itu maya maka tentulah
hasil dari segala usaha manusia dalam mempergunakan tenaga yang ada padanya
seperti pancaindera, fikiran, rasa dan keyakinan itu akan maya pula.
Kalau demikian halnya apakah dan
bagaimanakah manusia itu akan memberi manfaat dari tujuannya?. Hanya dengan
hidup yang nyata dalam manusia itu sanggup menentukan wujud hidup dan adanya
itu secara nyata dan berusaha dengan nyata.
Selama hidupnya manusia itu
berada diatas dunia, nyatalah betapa pentingnya dunia itu bagi manusia untuk
hidup dan untuk akhirat.
Dunia itu penting juga ertinya
buat manusia untuk mati, sebab segala sesuatunya yang bermanfaat baginya untuk
dialam akhirat, tentulah selama hidup di dunialah harus diusahakannya. Untuk
persiapan menghadapi masa yang akan datang, tentulah masa sekarang dipergunakan
untuk persiapan menghadapi mati tentulah mesti masa hidup itu dipakai.
Oleh sebab manusia itu hidupnya
diatas dunia dan dia berusaha diatas dunia maka dengan sendirinya pentinglah
dunia ini ertinya terhadap akhirat bagi manusia itu.
Dengan demikian, maka nyatalah
bahawa hidup itu bukanlah semata-mata untuk hidup sahaja tetapi hidup pun juga
itu untuk mati.
Dunia ini adanya pun ialah kerana
diadakandan yang mengadakan adalah Tuhan Yang Maha Kuasa. Tidak ada suatu pun
juga di dalam alam yang ada kerana kemahuanmya sendiri atau ada dengan
sendirinya. Malahan sesudah tuhan menciptakan alam ini tidaklah ada lagi yang
baru. Apa yang terdapat di dalam dunia ini sekarang dan di masa akan datang
hanyalah perubahan dari sesuatu yang telah ada atau materistik dari yang telah
ada.
Bagaimana unsur pendidikan
alam semula jadi dapat diserapkan
Memandangkan degradasi alam
semula jadi yang kian meningkat dan telah menimbulkan pelbagai isu seperti
kemusnahan hutan, pencemaran, kesan rumah kaca, penipisan lapisan ozon, hakisan
dan kepupusan spesies maka adalah penting untuk menyerapkan unsur pendidikan
alam semula jadi.
Objektif
pendidikan alam semula jadi.
Mendapat pengalaman, pengetahuan
dan kefahaman asas mengenai alam semula jadi. Di samping itu memperolehi nilai untuk
memupuk sikap yang positif, cintakan alam semula jadi dan bermotivasi untuk
terlibat secara aktif dalam pemeliharaan alam semula jadi. Ini juga membolehkan
kita memahami bahawa pembangunan negara harus diteruskan dengan menggunakan
sumber-sumber semula jadi yang ada secara terancang.
-Unsur
pendidikan alam semula jadi.
� Kegunaan
dan faedah tumbuhan
� Kegunaan
dan faedah air
� Kegunaan
dan faedah hutan
No comments:
Post a Comment